Het is maandagochtend, het begin van een spiksplinternieuwe week. Heerlijk! Of niet? Als je het niet naar je zin hebt op je werk, is de maandag helemaal geen heerlijke dag, maar juist een dag om tegenop te zien. Hoe kom je het gedoe weer door? Hoe red je het tot vijf uur? En dan ook nog de rest van de week. Zucht… Met frisse tegenzin ga je er maar tegen aan.
Wat jammer als je zo in je werk staat. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de mensen om je heen. Je zult maar moeten samenwerken met iemand die helemaal geen zin heeft en de hele dag loopt te zuchten en te steunen!
Wat zijn nou oorzaken dat je helemaal geen puf hebt in je werk, behalve natuurlijk dat je weekend zo geweldig was, dat je je zo volkomen uitgeleefd hebt, dat je totaal geen energie meer hebt en op je werk moet bijkomen van het weekend? In dit artikel vind je wat tips hoe je je werk leuker kunt maken.
Je werk is te moeilijk
Het kan zijn dat je werk te moeilijk is. Als je werk te ingewikkeld is en je voortdurend op je tenen moet lopen, dan raak je moe. Bovendien boek je dan maar weinig successen, omdat het allemaal zo moeizaam gaat, dus krijg je ook maar weinig energie of stimulans. Dan helpt het om om hulp te vragen of een cursus te volgen. Of zoek een andere baan, die wel bij jou en je talenten past. Je kunt beter iets doen, dan wachten tot vanuit je leidinggevende of collega’s signalen komen dat je je werk niet goed doet, dan is het al te laat.
Je werk is te makkelijk
Het kan zijn dat je werk te makkelijk is. Veel mensen weten niet dat je ook burn-out kunt raken van werk onder je niveau, bore-out heet dat. Dan bied je werk geen enkele uitdaging meer om eens lekker je tanden op stuk te bijten en kun je met twee vingers in je neus al je taken wel afwerken. Niet erg motiverend of stimulerend. Je kunt een paar dingen doen: kijk eens of je je werk voor jezelf leuker en inspirerender kunt maken. Bijvoorbeeld zoals de bekende rappende steward van Southwest Airlines doet. Job crafting heet dat.
Lastige manager of collega’s
Misschien heb je wel een misselijkmakende manager of afgrijselijke collega’s die je de hele dag het leven zuur maken. Wat doe je daar dan nog? Maak voor jezelf eens een balans van wat deze baan je nou echt oplevert. Kijk daarbij niet alleen naar je loon, maar ook naar andere dingen, zoals je status, je reistijd, verlofmogelijkheden, vergoedingen en voorzieningen. Wegen die op tegen de nadelen die je ondervindt? Als je echt vindt dat dat zo is, kies dan 110% voor je baan, inclusief je leidinggevende en je collega’s, hoe erg je ze ook vindt. Maar als je tot de ontdekking komt dat de nadelen veel groter zijn, kies dan voor jezelf en ga dan in alle rust op zoek naar ander werk. Je zult merken dat het zoeken naar ander werk al helpt om het in deze baan nog een beetje langer vol te houden.
Een andere mogelijkheid is dat je kijkt naar je cirkel van invloed en betrokkenheid. Dat is een hulpmiddel om te bepalen of je een situatie kunt veranderen.
Je hebt ruzie met je leidinggevende of met een collega
Je hebt een conflict met je leidinggevende of met een collega. Dat is altijd heel vervelend. Zo lang het nog bij een beetje kissebissen en discussie blijft, is het wel te doen, maar het wordt lastig als die ander onder je huid kruipt, waardoor jij alleen nog maar kunt reageren op wat die ander doet. Dan ben je de regie kwijt.
10 tips om een conflict niet uit de hand te laten lopen:
- Ruzie gaat altijd over behoeften en belangen, bijvoorbeeld je behoefte aan waardering, aan serieus genomen te worden. Of je belang bij voor jou gunstige werktijden of een goed salaris. Wat zijn jouw belangen en behoeften? Als je ruzie met iemand hebt, komt dat omdat jullie beiden je eigen behoeften en belangen nastreven. Dus stel jezelf de vraag: wat wil ik bereiken door te vechten met deze persoon? Welke behoefte, welk belang bescherm ik? En dat kan van alles zijn, maar komt meestal neer op: ik wil dat die ander me serieus neemt en waardering toont.
- Hoe belangrijk is voor jou de relatie? Als je die goed wilt houden, zeg dat dan gewoon tegen die ander. Daarmee ben je geen watje of geef je niet toe. Je komt op voor jouw belang en dat is heel krachtig. Maar als de relatie voor jou totaal niet belangrijk is, als je die ander toch nooit meer nodig hebt, ga dan voor de knikkers. Knok voor je gelijk en haal je winst binnen
- Maak het gedrag van een ander nooit persoonlijk. De meeste mensen zijn bezig met zichzelf en hebben niet door welk effect hun gedrag heeft op een ander. De man die je zo ongeveer uit je sokken loopt bij het instappen in de trein, wil graag een zitplek. Hij is er niet op uit om jou pijn te doen, sterker nog, hij heeft je waarschijnlijk niet eens gezien. De collega die al die streken uithaalt, is uit op promotie, waarbij ze alles doet om zover te komen. Iedereen die in de weg staat, blaast ze omver, of jij het nou bent of een ander. Maar zodra je gaat denken dat de ander het specifiek op jou gemunt heeft, dan ken je die al een te grote plek in je leven toe.
- Het gaat om gedrag. De ander is geen schoft, rotwijf of klier, de ander gedraagt zich alleen maar zo. Dat betekent dat je tegen die ander best kunt zeggen dat je niet gediend bent van zijn gedrag. Daar zijn die befaamde feedbackregels voor. Als je ze nog niet kent, kom dan nog een keertje terug op Sophia Magazine, een van de komende weken vind je daar een artikel over.
- Het gedrag van de ander kun je ook zien als een reactie op je eigen gedrag. Iemand die in de verdediging schiet, denkt dat hij aangevallen wordt. Iemand die aanvalt, denkt dat hij bedreigd wordt. Wat heb jij gedaan waardoor de ander zo reageert? Wees daar goudeerlijk in naar jezelf, je hoeft het aan niemand anders te vertellen, maar voor jezelf weet je dan wat je in de toekomst anders of beter kunt doen. Ruzies zijn zulke mooie leerprocessen!
- Als je wilt voorkomen dat de ruzie escaleert, focus je dan niet op die ander en op jullie meningsverschil. Daarmee maak je het alleen maar groter en groter, tot je niet meer weet hoe het verder moet. Zoek afleiding, bespreek de zaak eens met iemand die er fris tegenaan kijkt. Vraag niet om jouw gelijk, maar wat die ander er echt van denkt.
- Als een meningsverschil erg escaleert, dan beginnen de betrokkenen elkaar als een soort monsters te zien. Maar ooit was er een tijd waarin ze wel met elkaar konden opschieten. Dat geldt ook voor jou en je conflictpartner. Denk eens terug aan de tijd dat jullie wel door een deur konden. Welke kwaliteiten had de ander waar jij blij mee was? Hoe hielp die ander jou? Door ook de positieve kanten van iemand te blijven zien, voorkom je dat het conflict verder escaleert, omdat je je eigen beeld van die ander in balans houdt.
- Zie de ander als iemand waarvan je kunt leren: waaraan erger je je in het gedrag van die ander? Dat is vast gedrag waar je zelf niet zo goed in bent. Probeer zelf eens uit wat er gebeurt als jij je zo gedraagt.
- Ga eens in de schoenen van de ander staan. Maak eens een tekening van de situatie met jezelf en je conflictpartner in het midden. Wie zijn er nog meer betrokken? En schrijf er vooral bij wat iedereen te winnen of te verliezen heeft. Ga dan eens in de schoenen van je conflictpartner staan. Waarin ben jij een sta-in-de-weg?
- Neem afstand. Als je merkt dat je tijdens een gesprek boos wordt of je enorm ergert, breek het gesprek dan af en zeg dat je erop terugkomt. Het helpt om even uit de situatie te stappen en jezelf de kans te gunnen om op adem te komen.
Deze tips kun je trouwens toepassen op iedereen met wie je samenwerkt, ze helpen om jullie communicatie en interactie te verbeteren.
Francine ten Hoedt is (conflict)coach en geeft graag presentaties over ruzie en gedrag. www.trickline.nl en info@trickline.nl
Samen met Philine Spruijt heeft ze De CoachingCarrousel opgericht, je weet wel, van de Vileine Vragen die je regelmatig in Sophia Magazine tegen komt.
Comment
Goede tips!