Mimi belt voor een afspraak. Joost, haar man en zij hebben problemen, omdat het niet goed gaat met hun bedrijf. Ze moeten de zaak heel anders gaan aanpakken, maar komen er samen niet uit. Daarom willen ze een mediator inhuren. Ze hebben via via mijn naam doorgekregen en hopen dat ik hen kan helpen.
Halsoverkop de zaak overnemen
In het eerste gesprek vertellen ze om de beurt over de start van hun bedrijf. Het is een bruidsmodezaak in een kleine stad. De ouders van Joost hebben die ooit opgericht en met succes tot bloei gebracht. Het was vanzelfsprekend dat Joost die zaak ooit zou overnemen, daarom heeft hij economie gestudeerd. Op de universiteit ontmoetten Mimi en hij elkaar en werden verliefd.
De vader van Joost overleed nogal plotseling, nog voor Joost was afgestudeerd. De moeder van Joost wist geen raad met de zaak. Mimi sprong in. Ze gaf haar studie op en ging aan de slag. Dat bleek een gouden greep. Joost kon rustig afstuderen en er was voldoende inkomen om zowel zijn moeder als hun eigen gezin te onderhouden. Tot hun grote verdriet kwamen er nooit kinderen.
Liefdesrelatie in het slop
Intussen zijn ze tien jaar verder. De moeder van Joost geniet van een welverdiend pensioen, gebaseerd op een percentage van de omzet van de bruidsmodezaak. Mimi is nog steeds bedrijfsleider, maar heeft last van Joost, die zich steeds meer wil profileren als eigenaar. Nu de omzet terugloopt, moet er iets gebeuren.
Joost vindt dat Mimi, omdat ze nooit is afgestudeerd, eigenlijk niet voldoende geschikt is om de zaak naar een volgend stadium te brengen. Ze heeft gewoonweg niet voldoende kennis voor zo’n ingewikkelde stap.
Mimi vindt dat Joost, omdat hij zich nooit echt met de zaak bemoeid heeft, niet geschikt is om de veranderingsoperatie tot stand te brengen. Hij kan niet omgaan met het personeel en de klanten.
Ze spreken met zo weinig respect voor elkaar, dat ik vraag hoe het met hun huwelijk staat. Het blijkt dat Mimi denkt dat Joost alcoholist is en dat de zaken slecht gaan, omdat zijn gewoonte zoveel geld kost. Het blijkt dat Joost denkt dat Mimi vreemd gaat met een leverancier en daardoor geen aandacht meer heeft voor de zaak en alles overlaat aan hun eerste verkoopster.
Als ze vertellen over de beginjaren van hun huwelijk blijkt dat ze toen al niet echt voor elkaar gegaan zijn. Joost had vooral behoefte aan iemand die hem kon helpen en steunen. Het overlijden van zijn vader kwam nogal ongelegen, de zaak stond op de rand van faillissement. Zijn moeder stond met lege handen en wist ook niet hoe ze het moest aanpakken. Alles kwam ineens op zijn schouders neer. Mimi was wel verliefd op de Joost van toen. De vriendelijke, aardige jongen van eenvoudige komaf, die zijn problemen met haar deelde en haar om raad vroeg en naar haar ideeën luisterde.
Dat veranderde allemaal toen de zaak beter liep en Joost zijn bul haalde. Het was altijd de bedoeling geweest dat Mimi dan verder zou gaan studeren en dat Joost de zaak draaiende zou houden. Maar Joost kon niet goed opschieten met het personeel, dat hem toch nog altijd als ‘het zoontje van de baas’ zag. Zijn economische en management inzichten begrepen ze niet. Dus liepen ze steeds naar Mimi als Joost weer iets bedacht had. De liefdesrelatie die zo mooi begonnen was, was veel te vroeg onder druk komen te staan.
Verwachtingen liefdesrelatie bijstellen?
Joost raakte zijn zelfvertrouwen kwijt en begon het Mimi steeds meer kwalijk te nemen dat ze de zaak van zijn vader had ingepikt. Mimi raakte haar zelfvertrouwen kwijt en nam het Joost kwalijk dat zij nu nog steeds niet verder kon studeren. Maar nog erger vond ze het dat hij haar steeds meer minachtend ging behandelen, omdat hij wel een bul had en zij niet, terwijl ze haar studie voor hem had opgegeven.
Omdat hun huwelijk spaak loopt, loopt het met de zaak ook niet goed. Ze ruziën op de werkvloer, ze proberen hun personeel aan hun kant te krijgen, maar die houden zich wijselijk stil. Hun meest ervaren verkoopster zit ziek thuis, al een tijdje. De spanningen werden haar teveel.
Voor Mimi en Joost is de vraag hoe het verder moet met hun liefdesrelatie, nu die zo anders gelopen is dan ze ooit verwacht hadden. Is het nog mogelijk om hun verwachtingen bij te stellen? Wat denk jij dat de Mimi en Joost moeten doen?
Francine ten Hoedt en Philine Spruijt zijn de oprichters van De CoachingCarrousel en hebben gezamenlijk al meer dan veertig jaar ervaring in coaching, conflictbemiddeling en training. Daarnaast zijn ze auteurs van verschillende boeken en de ontwikkelaars van De Veertig Vileine Vragen voor… reeks. www.coachingcarrousel.com
(Taalfoutje gezien? Meld het dan. Alvast bedankt!)
Volg Sophia Magazine op Bloglovin
Comment
Zaak verkopen of Joost koopt Mimi uit en scheiden! Misschien is die leverancier wel beschikbaar en veel liever… Of is dit te kort door de bocht? 😉