Afspraak is afspraak
Sorry, ik moet even mijn ei leggen. Ik had maandag om 11.00 uur een afspraak bij mijn huisarts. Ik krijg hier de dag van te voren keurig bericht van, als herinnering. Prima. Ik ben altijd druk op maandag, maar dit is ook belangrijk, dus ik verzet er graag een afspraak voor.
Vijf minuten
Ik hou er altijd rekening mee dat ik onderweg wat kan tegenkomen, waar ik niet op reken. Dus ik ben steevast ruim vijf minuten voor de afgesproken tijd aanwezig. Toevallig zie ik een assistente lopen, die ik goed ken. We praten wat en ineens zegt ze: ‘Hee, heb jij een afspraak vanmorgen?’ Ja, dus. ‘Hebben ze je niet afgebeld?’ Nee, dus.
Telefoontje
De assistente had het nog zo doorgegeven aan de receptioniste, maar geen telefoontje. Assistente kwaad, ik kwaad. De huisarts is met vakantie. Dat wisten ze vast vorige week ook al. Wat is er zo ontzettend moeilijk aan het plegen van een telefoontje om alle afspraken die daarvoor gemaakt zijn af te bellen. Stuur anders even een (standaard) mailtje. Eenvoudiger kan niet.
Slordig
Ik kon dus weer naar huis. Gelukkig dat ik mijn kennis tegenkwam, anders had ik er nu nog gezeten. Ik overdrijf graag. Helaas kon ik nu niet meer mijn afgezegde afspraken inplannen op deze dag. Dus, een ‘verloren’ ochtend. Jammer, maar vooral erg slordig.
Vergissingen
Vergissen is menselijk. En er is niets mis mee. Maar als het standaard voorkomt dat bedrijven iets afspreken en het een wonder is als ze de afspraak nakomen is er toch iets mis in de zakenwereld. Want, zeg eerlijk, hoevaak heb jij gehoord gekregen dat ze je zo snel mogelijk terug zullen bellen? En hoe vaak hebben ze dit daadwerkelijk gedaan?
Tijd
Weinig personeel, druk, geen tijd, allemaal zeer terechte excuses. Maar (kleine tip) spreek dan niets af. De wil is er vaak wel, maar zolang je niet zeker weet dat je de afspraak na kan komen, zeg dat dan eerlijk. Zo voorkom je ergernis. Het is zeker een les in geduld en diep ademhalen.
Verandering
Ik blijf hopen op een verandering. Het zou zoveel beter werken. De lijst met terug te bellen/mailen klanten aan het eind van de dag is leeg en men kan met een meer tevreden gevoel naar huis. Soms komt het niet direct uit, maar ik weet dat voordat ik mijn computer afsluit, ik van mezelf moet kijken of er nog iemand op mijn lijstje staat waarmee ik iets heb afgesproken.
Laat
En al wordt het dan iets later, soms, ik ben er zeker van dat als mijn werkdag erop zit, ik al mijn afspraken ben nagekomen. Niet omdat ik zo goed ben, maar alleen al omdat ik dan niet midden in de nacht wakker schrik met de gedachte dat ik vergeten ben iemand terug te bellen of te schrijven. Maar misschien maak ik me daar te druk over.
Leave A Reply