Gelukkig worden? Ja, graag! Succesvol zijn? Ook leuk.
Een cadeau kopen of iets doen voor een ander maakt ons gelukkiger dan iets voor ons zelf kopen. Geven maakt ons gelukkig(er). Dat is al een hele mooie eigenschap van geven, maar uit onderzoek van Adam Grant blijkt dat zogenaamde gevers ook succesvoller zijn. Voor zijn onderzoek verdeelde hij mensen in drie groepen en er werd gekeken welke van de groepen het meest succesvol was: gevers, nemers of uitruilers.
- Gevers: mensen die belangeloos geven. Een gever denkt niet na over wat hij of zij retour krijgt. Dat maakt een gever een fijn persoon in de omgang, een persoon waar je graag iets extra’s voor doet, mocht de gelegenheid zich voordoen.
- Nemers: mensen die gaan voor de winst. Een nemer geeft zolang hij er baat bij heeft en stopt dan. Een nemer wil winnen en is niet geïnteresseerd in het mogelijke verlies van een ander. De meeste mensen zullen niet harder voor hem of haar lopen.
- Uitruilers: mensen die wel willen geven, maar daar ook iets voor terug verwachten. Er moet evenwicht zijn. Als een uitruiler een paar keer iets voor je heeft gedaan en er komt niets terug, dan gaat deze zich ongemakkelijk voelen. De relatie wordt dan ook ongemakkelijk.
Wil je weten onder welke categorie jij valt? Doe de test op de site van Adam Grant.
Hoe komt het dat gevers het meest succesvol zijn? Een nemer haalt het onderste uit de kan, dus je zou denken dat deze het meest succesvol is en een uitruiler zorgt ervoor dat er niet over haar heen wordt gelopen. Dat lijken goede eigenschappen voor succes.
Een gever is eigenlijk de meest autonome van het stel. Zij geeft waar ze kan en vraagt hulp wanneer zij hulp nodig heeft. Dat hoeft niet te zijn bij iemand die zij eerder iets heeft gegeven. Daar let ze niet op. Wat speelt is de hulpvraag en wat of wie daarbij nodig is. Als een gever vraagt om een gunst, zijn mensen meestal meer dan bereid om te helpen. Ze gunnen de gever haar succes en doen hun uiterste best.
Voor een nemer doe je niets extra en ook een uitruiler haalt niet het onderste uit de kan. Die extra stap blijkt wel nodig voor succes! Zonder hulp word je zelden succesvol.
Maar hoe doe je dat dan? Belangeloos geven. Hieronder een paar tips om je op weg te helpen:
- Wat heeft iemand (ooit) voor jou gedaan dat je een goed gevoel gaf? Dit hoeft niet iets groots te zijn. Sta er bij stil en neem de tijd om diegene te bedanken. Dat is een gift waar veel mensen heel blij van worden.
- Neem de tijd om mensen met elkaar in contact te brengen. Als je een hulpvraag hoort van iemand, kijk je contacten na en stel ze aan elkaar voor. Sociale media zoals LinkedIn en Facebook maken dit een stuk gemakkelijker. Kleine moeite, grote opbrengst!
- Bespreek met collega’s of je leidinggevende wat waardevol is voor jou en kijk of je dit kunt integreren in je werk. Een sprekend voorbeeld las ik via Blendle in Elle: een kapper in London gaat een deel van zijn tijd de straat op om daklozen een gratis knipbeurt te geven. Het contact met die mensen is heel divers, en de beloning onbetaalbaar: geluk. Op Twitter is de kapper te vinden via @joshuaacoombes
- Zoek meer voorbeelden via #dosomethingfornothing.
(Taalfoutje gezien? Meld het dan. Alvast bedankt!)
Volg Sophia Magazine op Bloglovin
Leave A Reply