Eigen bedrijf
We horen het steeds meer om ons heen dat mensen de stap wagen om hun eigen bedrijf te beginnen. Toen ik begon met werken, was daar nog helemaal geen sprake van. Je had je schoolopleiding voltooid en je ging in loondienst. Degenen die het al in hun hoofd haalden om voor zichzelf te beginnen hadden vaak al een vader, opa of ander familielid in een bedrijf dat overgenomen moest worden. Ook liep je tegen hele andere problemen op dan nu, denk alleen al aan ICT beheer.
Risico
Het was in die tijd voldoende als je een beetje kon rekenen en zorgvuldig alles opschreef. De rest kwam wel. Natuurlijk kunnen we nu zoveel meer. Dat is aan de ene kant geweldig, je bereikt veel meer klanten, aan de andere kant komt er een hele taak bij om alles goed bij te houden. En niet iedereen is bedreven in computerwerk. Zeg eerlijk, als je dan risico moet nemen, dan doe je dat veel liever met de verkoop dan ook nog eens met de administratieve kant van je zaak.
Ondernemen
De meeste mensen beginnen een eigen onderneming omdat ze een droom hebben. Ze willen van hun hobby hun beroep maken. En daar liefst ook nog wat geld mee verdienen. Ik spreek uit ervaring dat, wanneer je begint, je meestal totaal geen oog of interesse hebt voor de administratieve kant. Want je wil je diensten en/of producten verkopen, daar gaat het om. Ik was in de gelukkige omstandigheid dat ik een cursus ondernemen mocht volgen. Mijn eerste gedachte was, eerlijk gezegd, ‘wat moet ik daar nu mee?’ Ik wist precies wat ik wilde en hoe ik dat moest doen.
Er komt meer bij kijken
Maar er komt nog zoveel meer bij kijken dan je verwacht. En niet in de laatste plaats is daar die administratie. De balans opmaken. Het klinkt heel eenvoudig, uitgaven aan de ene kant, inkomsten aan de andere kant. Wat er over blijft is je winst, of in het slechte geval je verlies. In de praktijk werkt het echter anders. Ik begreep al gauw dat ik 24×7 met belastingzaken bezig was, om nog maar te zwijgen over alle contacten onderhouden, relatiegeschenken, marketing, uitzoeken, invoeren, en uiteindelijk ‘s nachts wakker liggen of ik het allemaal wel goed had gedaan en straks geen deurwaarders aan de deur zou krijgen. Of nog erger, de belastingdienst.
Telefoon
Toen ik na mijn zoveelste telefoontje naar de meneer van de belastingdienst te horen kreeg dat ik ze nooit meer mocht bellen, moest ik toch ook toegeven dat ik mijn zaken op een andere manier op moest lossen. En wat doe je dan? Het meest logische, je gaat op zoek naar mensen die weten wat ze doen en je graag die hele rommel uit handen willen nemen. Geen gedoe meer met computers, geen slapeloze nachten meer. Ik heb er heel graag een paar centen voor over. Goed beschouwd houd ik de kosten die ik betaal over omdat mijn administratie nu veel beter op orde is. En ik hoef er zelf niet meer achteraan.
Win/Win
Een win/win situatie dus. Ik blij, het bedrijf blij, de belastingdienst blij. En uiteindelijk ook mijn klanten tevreden. Ik kan me helemaal concentreren op dat wat ik leuk vind en waarom ik graag eigen baas wilde zijn. En dat merken mijn klanten ook. Dus als jij ook zo’n vreselijke hekel hebt aan alles wat er nog meer bij komt kijken in jouw bedrijf, klik eens op de links in dit artikel. Je mag vragen stellen en offertes opvragen. En ook niet altijd onbelangrijk: Heb je een nieuwe kantoor computer nodig, of een goede printer, de prijzen vallen mij heel erg mee.
Leave A Reply