‘Juf…Vertel eens?’
1- Waarom heb jij gekozen voor het beroep van juf?
Omdat ik binnen dit vak mijn creativiteit goed kwijt kon en kan.
2- Is het vak als juf een roeping of was het meer een keuze ‘omdat ik even niets anders wist’?
Op dat moment was er voor mij wel een keuze: of naar de kunstacademie of naar de Kleuterkweekschool. De kunstacademie werd toen door mijn omgeving toch wel afgeraden omdat “daar zoveel hasj figuren op zouden zitten.”
Nu zie ik het wel als een soort roeping, je doet dit beroep omdat je een hart voor kinderen hebt en niet uit commerciële overwegingen.
3- Kan iedereen dit vak uitoefenen? (man/vrouw/talent)
Ja vooral man! Die missen we wel in het onderwijs. En daarnaast is het wel handig als je als ‘talent’ flexibel kunt zijn en geduld hebt.
Helaas is het tegenwoordig wel zo dat veel talenten niet de kans krijgen om juf of meester te worden, omdat de eisen zo aangescherpt zijn, dat veel studenten afhaken op een rekentoets die boven het niveau van HBO ligt.
4- Wat heb je nodig om juf te worden – wat is je achtergrond/scholing/omscholing?
Ikzelf heb na de kweekschool nog een jaar hoofdakte en akte voor de basisschool gehaald. Daarnaast bijscholing zoals de Remedial teaching opleiding en middenmanagement. Deze opleidingen zijn niet persé een eis, maar geven je wel een bak informatie en deskundigheid mee waar ik altijd veel plezier van heb gehad.
Een paar jaar geleden deed ik de opleiding als intern cultuurcoördinator en gebruik dit nog wekelijks binnen deze taak.
Tegenwoordig is de PABO opleiding verplicht en binnen deze opleiding is dus het behalen van de rekentoets, maar ook taaltoets en wereldoriëntatie een vereiste.
Maar wat je vooral nodig hebt? Motivatie en doorzettingsvermogen.
5- Hoe ziet voor jou een gemiddelde schooldag eruit?
Er bestaat geen gemiddelde schooldag! Dat is juist zo leuk van dit vak!
Maar een voorbeeld kan ik wel geven:
Start in de (bijbel)kring, vertellen, samen zingen.
Instructie over de weektaak, dan uit de kring aan het werk in groepen: ik begeleid een groep en de andere groepen werken of spelen zelfstandig. Tussendoor doe ik mijn looproute en weten ze wanneer ze iets aan me kunnen vragen.
Rond 10.15 pauze in de kring met een relax muziekje of in stilte met de timer komen we even heerlijk tot rust.
Daarna voorlezen of een taalspel: rijmen, ik zie ik zie wat jij niet ziet en het begint met de letter…
Dan een uur naar buiten (met kleuters) ’s zomers heerlijk, in de winter soms afzien, maar kinderen hebben het niet snel koud.
Dan binnen lunchen aan tafels. Op het digibord staat het “aquarium” aan.
Daarna zelf een boek “lezen”
In de kring: Engelse les(liedjes- telspelletjes)/muziekles/rekenles of sociaal emotionele vorming met thema’s als: waar ben je trots op?
Dan kiezen in de hoeken: huishoek/bouwhoek/schrijfhoek/ontdekhoek/techniekhoek…
Afsluiten in de kring: wat ging goed vandaag, wat kan beter? Lied zingen.
Knutsels/tekeningen mee en naar huis.
Ik werk op een Jenaplanschool, waar de kring heel belangrijk is. Er staat in onze klas dan ook altijd een kring met bankjes.
6- Kan/wil je een leuke of fijne herinnering delen over je vak?
Moeilijk om te kiezen!
Mogen het er ook een paar zijn?
Ik woon en werk in een dorp. Het is altijd leuk wanneer je ‘kleuters’ tegenkomt die nu achter de kassa van de HEMA staan en zeggen: Juf, ken je me nog?
Of pas, toen een jongetje van 5 jaar naar een andere school ging, waar ikzelf ook heb gewerkt. Mijn oud collega nam daar afscheid en ik zou haar ook komen begroeten. Dit jongetje had dat gehoord en vroeg elke 5 minuten: ”Is ze er al?” alsof ik de koningin was!
Wat ik ook leuk vind om te delen: wij vergaderen met onze collega’s tijdens studiedagen ‘rond het kampvuur’. Er liggen houtblokken in het midden en wij zitten er met een grote kring omheen. We starten met ”sharing and dumping” en iedereen checkt in met ‘hoe je erbij zit’. Aan het eind van de dag komen we weer op die plek terug en delen onze ervaringen van die dag. Dat voelt echt als samenwerken.
7- Kan/wil je een niet zo leuke/niet zo fijne herinnering delen uit je loopbaan?
Toen onze adjunct directeur met pensioen ging, heb ik een deel van haar taken overgenomen en maakte deel uit van het management team. Juist in die periode was de sfeer binnen het team niet prettig. Ik voelde me tussen mijn collega’s en het management staan met 2 petten op. Toen ben ik ook overspannen geraakt en heb het management vaarwel gezegd. Op de werkvloer in de groep voelde ik me daarna weer een stuk beter.
8- Wat is moeilijk in jouw vak?
Je werk thuis loslaten.
Het is best ontspannen om thuis een voorbeeld te knutselen voor een weektaak, of een liedje of filmpje te zoeken voor de dag erna. Maar zodra je ’s avonds nog administatie aan het doen bent, is dit niet fijn.
Dit probeer ik tegenwoordig zoveel mogelijk op school te doen. Dan ga ik liever om 18.30 naar huis en dat ik dan wel ‘klaar’ ben.
9- Heb jij het juiste vak gekozen en waarom?
Jazeker. Het geeft enorm veel voldoening als je merkt dat kinderen iets van je leren, én dat je kunt bijdragen aan een prettige sociale sfeer in je groep/school.
De school is een veilige plek, althans dat moet het zijn. En dan is het fijn als jij daar ook een steentje aan kan bijdragen.
10- Wil je nog iets delen, iets kwijt of heb je nog tips voor degenen die ook graag het onderwijs in willen gaan? Of hun huidige baan willen opzeggen en omscholen naar een baan in het onderwijs?
Als je het onderwijs in wilt gaan, geniet dan vooral ook van je studie: deel je ervaringen met elkaar, daar alleen al kun je zoveel van leren.
En wat ik vooral belangrijk vind: kies een school die bij je past.
Er zijn veel verschillende schoolculturen. Iedereen is anders en dat is maar goed ook. Maar het is wel belangrijk dat jij je thuis voelt op je werkplek, dat komt je werk ook zeker ten goede en dus ook de kinderen met wie je werkt!
Maaike, bedankt dat je je beroep als juf met ons hebt willen delen!
Volgende week een heel ander beroep…
Leave A Reply