Wanneer je door de huisarts naar het ziekenhuis wordt verwezen voor verder onderzoek, begint een spannende periode voor jezelf en je omgeving. Vaak heb je vragen en onduidelijkheden en hoop je dat deze door de specialist worden weggenomen. Je kunt dit gesprek voorbespreken met anderen of zelfs met de huisarts, zodat je zo goed mogelijk voorbereid bent. Op die manier krijg je een overzicht van wat jij zou willen weten van de specialist. Maar loopt het gesprek daadwerkelijk zoals je hoopt? Zijn er ook andere scenario’s? Wat als de specialist veel informatie geeft en wat gebeurt er als je je veel zorgen maakt? Onthoud je de voor jou belangrijke vraag door de spreekwoordelijke knoop in je zakdoek te leggen?
Een voorbeeld uit de praktijk
In de huisartsenpraktijk komt een 45-jarige man, hoogopgeleid en met een goede functie, die gisteren voor de uitslag van allerlei onderzoeken in het ziekenhuis is geweest. Hij is zichtbaar nerveus, zit onrustig op zijn stoel. Hij vertelt over het consult bij de specialist en dat hij nog altijd niet weet wat er aan de hand is, wat de verwachting is van die ziekte en welke behandeling hij gaat krijgen. Hij wil graag van de huisarts weten wat hij heeft en hoe het nu verder gaat. Dit is lastig voor de huisarts: zij ziet en voelt de spanning en wil de patiënt graag uitleg geven. Aangezien zij de gegevens uit het ziekenhuis nog niet heeft, een dag na een ziekenhuisbezoek kan de informatie simpelweg nog niet binnen zijn, belt ze in het bijzijn van de patiënt de betreffende specialist om te overleggen, zodat zij sneller op de hoogte is en vervolgens de patiënt kan informeren.
De specialist weet direct om wie het gaat en legt uit dat hij de dag daarvoor uitgebreid met de patiënt heeft gesproken over de diagnose en het behandelplan. Het is niet goed. Er is sprake van een kwaadaardige ziekte waarbij de patiënt een zware periode van behandelingen tegemoet gaat.
De huisarts bespreekt de verkregen informatie met de patiënt. Alle uitleg en informatie uit het ziekenhuis zijn volledig langs hem heen gegaan. Hij heeft alleen gehoord dat het ‘waarschijnlijk’ een kwaadaardige aandoening betreft.
Onderzoek toont aan dat mensen bij een bezoek aan de dokter slechts 20 tot 60 procent van de informatie onthouden. Dit heeft verschillende oorzaken, maar emotie is een belangrijk onderdeel van dit proces. Wanneer je je bijvoorbeeld zorgen maakt over de ernst van de ziekte, over eventuele invaliditeit of omdat het ziekenhuis nu eenmaal een spannende omgeving is, lukt het niet goed om de uitleg die gegeven wordt goed ‘op te slaan’. Het kan ook zo zijn dat de gegeven informatie gewoon heel veel is of doorspekt met jargon. Zorg daarom dat je het consult goed voorbereid en neem iemand mee. Hieronder een paar tips voor efficiënt ziekenhuisbezoek in plaats van de vage knoop in je zakdoek waarbij je nog wel weet dat er iets belangrijks was, maar je het overzicht kwijt bent.
5 tips voor een efficiënt ziekenhuisbezoek
- bereid het bezoek aan de specialist voor;
- maak een lijstje met vragen en neem dit mee;
- neem iemand mee naar het consult;
- schrijf zoveel mogelijk op tijdens het consult of neem (met goedkeuring van de behandelaar) het gesprek op;
- schroom niet om aanvullende/verhelderende uitleg te vragen.
Jennifer van West
Westterzijde
(Taalfoutje gezien? Meld het dan. Alvast bedankt!)
Volg Sophia Magazine op Bloglovin
Leave A Reply