Girlpower? Wat is dat eigenlijk? Het eerste beeld dat in mij oppopt is die van een Danoontje reclame: een meisje met spierballen van twee yoghurtbakjes. Nee, hè?
Rebels en sexy
Girlpower is een van oorsprong Engelse term die in het midden van de jaren negentig in de Verenigde Staten ontstond en verwijst naar een cultuur onder jonge vrouwen en tienermeisjes. Die cultuur kenmerkt zich onder meer door een sterke zelfbewuste houding en manifesteert zich in de vorm van ambitie, assertiviteit en individualisme. (Wikipedia) Vanuit Amerika kwam het naar Europa en het ondervond een aanpassing in onze cultuur. Soms rebels, tegen autoriteit en als een opstandige houding of feministisch, maar ook als een baldadig, zelfbewust en sexy imago. Denk maar aan Madonna en de Spice Girls. De betekenis van girlpower is dus afhankelijk van de context en jouw beleving. Wat versta jij dus onder ‘girlpower’ en hoe gebruik je dat in jouw dagelijks leven?
Grote namen en daden
Veel bekende vrouwen waren al actief op het gebied van ethiek, wetenschapsfilosofie en feminisme. Denk maar aan Simone de Beauvoir en Hannah Arendt. Oprah Winfrey maakt(e) girlpower voor veel mensen voelbaar. Ook in onze tijd zien zien we dat Beyoncé haar rolmodel als modern-day-feminist erkent. Grote namen, grote daden… Pfffffff, mag het ook wat minder zijn?
Vrouwelijke kracht
Girlpower zou ik vertalen als vrouwelijke KRACHT. Het wordt mij wel eens uitgelegd als ‘het werken met hoofd, hart en buik’. Ik knik dan instemmend. Dat snap ik wel. Maar is dat nu iets nieuws? Moet dat per se door een vrouw worden gedaan? Ik krijg er meer vragen door dan energie en zin om er iets mee te gaan doen.
Leven we in een masculine of feminiene samenleving?
Daarnaast zie ik ook wel dat de context waarin wij leven van groot belang is. In (Noord) Europa hebben we te maken met een meer feminiene maatschappij. Ook al betekent dat niet dat ons bestuur uit alleen maar vrouwen bestaat en er geen glazen (of betonnen) plafond meer zou zijn. We hebben wel te maken met een omgeving vol vrouwelijke waarden. Hofstede bestempelde Japan als de meest masculiene (mannelijke) samenleving en Zweden als de meest feminiene samenleving. Terwijl de masculine omgeving zich meer richt op competitiviteit en assertiviteit, is een feminiene samenleving meer bezig met natuurlijke kalmte en ‘het op zich af laten komen’. Volgens Hofstede ligt Nederland ergens in het midden, geneigd naar het Zweedse model.
Verbinding en samenwerking
De wereld om ons heen verandert en wordt steeds kleiner. Ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op en zijn onvoorspelbaar. Maar hoe mensen met elkaar in verbinding staan en samenwerken is van het allergrootste belang. Mensen die elkaar inspireren, die verbinden en daadkracht tonen en eerlijk tegenover elkaar zijn, maken het verschil. Is daar nu een verschil in tussen een man of vrouw? Het zijn gewoon mensen die zich verbinden met hun omgeving en daar ook flexibel in kunnen bewegen!
Heb ik girlpower?
Wat kan ik daar nu mee als ‘moderne Nederlandse vrouw”? Heb ik girlpower? Op het terras in de zon kijk om me heen en laat heel veel krachtige vrouwen uit mijn sociale infrastructuur de revue passeren. Alleen daar al zie ik binnen dezelfde generaties zoveel verschillen, dat er geen stereotype te voorschijn komt. Genietend van mijn koffie (de meeste mensen kennen mij van het #koffieproefmomentje) knabbel ik op het stroopwafeltje en schiet mij ineens iets te binnen: de kracht van het samenwerken is ook typisch vrouwelijk.
In tegenstelling op de vele empowerment trainingen van ‘ontdek hoe je de vrouwelijk kracht en uitstraling vergroot door te werken vanuit hoofd, hart en buik’ of ‘wees een zelfbewuste, krachtige vrouw in zaken, privé en de liefde’ moeten we gewoon toegeven: We doen het al! Samen maken we het mogelijk. En dat ervaar ik elke dag!
De Grootste Gehaakte Deken van de Wereld
Zoals de meesten wel weten, werken we binnen het burgerinitiatief De Grootste Gehaakte Deken van de Wereld tot zomer 2018 aan het haken en creëren van die allergrootste deken. Maar, het doel van de beweging is het verbinden van mensen! De deken is een tastbaar resultaat van die verbinding. Op 21 juni hadden we een feestje door het neerleggen van 10% van ons eindresultaat: 1000 dekens op het Oldehoofsterkerkhof in Leeuwarden. En daar voelde je de girlpower in al haar facetten:
- de kracht van het samenwerken (samen maken we het mogelijk)
- de warmte van een groep/samenleving (je hoort er bij)
- de verbinding tussen mensen (meer dan alleen de avatar kennen)
- de kleur ( plezier, lol en openheid)
- de diversiteit (iedereen is van waarde)
Samen maken we het mogelijk: girlpowerrrr!
Deze vijf kernwaarden staan voor mij centraal bij girlpower. En niet alleen in Friesland, het werkt in Nederland, in Europa en in heel de wereld zo. Door samen te werken ontstaat er een hele sterke, warme kracht die positief gebruik maakt van de omgeving en de diversiteit. Niet om er iets (voor zichzelf) uit te halen, maar om er wat aan toe te voegen. Of zoals J.F. Kennedy al zei: ‘It is not what your country can do for you, but what you can do for your country.’ Zo maken we samen het mogelijk.
Girlpowerrrrrrrrrrr!
Wil je meer artikelen lezen van Esmeralda de Vries?
- Die klote vakantiemaanden!
- Welk KLEURrijk contact heb jij nodig?
- Democratie Oranje: burgerinitiatief
- Een uitvaart en een bedankje achteraf
- Hoe sociaal ben jij? Doe je het of ben je het?
- Haken zonder grenzen
- In hokjes en patronen denken: doe je mee?
- Lekker stoffig hoor
(Taalfoutje gezien? Meld het dan. Alvast bedankt!)
Volg Sophia Magazine op Bloglovin of ontvang voortaan een melding in je mailbox als er een artikel verschijnt. Hoe? Door een – gratis – abonnement op Sophia Magazine te nemen: laat rechts bovenaan deze pagina je e-mailadres achter!
Leave A Reply